Jag har den senaste tiden märkt att jag fastnar i flera moment när jag arbetar i Excel särskilt när jag ska hantera tabeller eller använda funktioner som jag inte jobbar med dagligen. Det gör att små uppgifter tar längre tid än nödvändigt eftersom jag måste leta efter korta genomgångar varje gång något dyker upp som jag inte minns helt. Det känns som att jag behöver ett mer strukturerat sätt att fräscha upp kunskaperna och kanske gå igenom allt i en logisk ordning. Finns det någon som hittat ett upplägg där man kan ta del av både grunder och mer avancerade delar utan att lägga en hel dag på utbildning?
Jag kände igen den känslan direkt eftersom jag själv saknade en tydlig överblick över funktioner och tabeller tills jag hittade ett upplägg där allt är indelat i nivåer. För mig var det skönt att börja med grunderna och sedan bygga vidare med moment som diagram och formelhantering utan att hoppa runt bland olika källor. Det gjorde vardagen enklare eftersom jag fick en naturlig följsamhet mellan avsnitten och kunde repetera när något kändes oklart. Om du vill testa något liknande kan du kolla in excel kurser hos Addskills Online där både Excel 1 2 och 3 är uppdelade i tydliga moduler som gör att man lättare hittar rätt väg genom innehållet.
Det här låter som något många känner igen eftersom Excel ofta innehåller fler delar än man först tänker på och man tappar lätt tempo när man måste leta efter små förklaringar mitt i en arbetsuppgift. Därför verkar det fungera bra med upplägg där allt är uppdelat i nivåer så man själv väljer hur långt man vill gå och när man vill repetera. Det gör att man kan ta in kunskapen i små steg utan att störa arbetsflödet alltför mycket vilket passar bra i en vardag där mycket händer samtidigt. Många upplever nog att just den strukturen gör det lättare att hålla sig uppdaterad.